رفتن به نوشته‌ها

Quantum Technologies and Society: Towards a Different Spin

فناوریهای کوانتومی و جامعه: پیش به سوی اسپین متفاوت

نویسندگان مقاله: Christopher CoenenAlexei GrinbaumArmin GrunwaldColin Milburn &  Pieter Vermaas

تاریخ و محل انتشار: Springer, 2022

طی دهه گذشته تحقیقات کوانتومی به چنان پیشرفت های فناورانه دست یافته که آن را به یک اولویت کلیدی برای سیاست علم و فناوری در سراسر جهان تبدیل کرده است. صاحبنظران این عرصه درصدد آن هستند تا با هدف نزدیک کردن فاصله علم و جامعه، از شکستهای فناوریهای کوانتومی در مرحله اجرا جلوگیری کنند.

به نظر می رسد که انقلاب کوانتومی دوم به خوبی مسیر خود را می پیماید. نوآوریها در فناوری‌های کوانتومی فرصت‌ها و چالش‌های جدیدی را به جامعه معرفی می کنند. الگوریتم های جدید مبتنی بر برهم نهی و درهم تنیدگی کوانتومی، پروتکل های جدید امنیتی برای ارتباطات، حسگرهای جدید و دستگاه های بسیار دقیق مبتنی بر منابع کوانتومی موج جدیدی از کاربردهای صنعتی را به ارمغان خواهند آورد.

برخی از مفسران گرایش قریب الوقوع کشورها به سمت قلمرو کوانتومی برای دستیابی به ثروتهای بی مثال را به”تب طلا” در دوران یورش جویندگان طلا به معادن طلا در قرن نوزدهم تشبیه می کنند. برخی از یک «مسابقه تسلیحاتی» از طریق فناوریهای جدید خبر می دهند. برخی دیگر نه تنها به کاربردهای نظامی بالقوه فناوری‌های کوانتومی، بلکه به حس فراگیرتر رقابت و مناقشات بین‌المللی اشاره می کنند که موجب ترغیب نوآوران و سرمایه‌گذاران شده است.

 دانشمندان برای ممانعت از بروز ادعاهای بی اساس، راه‌ حلهای جدیدی برای هماهنگی با عصر جدید فناوری‌های کوانتومی ارائه می کنند. محققان سراسر دنیا در حوزه مطالعات علم و فناوری، تاریخ و فلسفه علم فیزیک، با برخورداری از تجربه های بسیار در فناوریهای نوظهور و پیامدهای آن، درگیر طرحها و برنامه های جدید آموزش علوم و مباحث سیاستی مربوط به فناوری های کوانتومی هستند.

به دلیل تبدیل تحقیقات کوانتومی به یکی از حوزه‌های کلیدی  و اولویت بالا برای سیاست‌های علم و فناوری، مبالغ هنگفتی از مالیات دهندگان، سرمایه‌های خطرپذیر و  غیره، به سمت آن سرازیر شده و صرف این فناوری می شود. این حوزه همانند سایر نوآوری‌های نوظهور با تأثیرات اجتماعی بسیار گسترده، بخش بزرگی از توجه عمومی را به خود جلب کرده است. بنابر این بررسی هر عاملی که ممکن است به طور بالقوه موجب جلوگیری یا محدود کردن پتانسیل‌های دموکراتیک این فناوری جدید شود ضروری است.

امروزه فناوری کوانتومی به دلیل برخورداری از یک حس غریبگی و تازگی که ریشه در تاریخ کهن فیزیک دارد موضوع بحث و گفتگوی محافل علمی شده است. ریچارد فاینمن، فیزیکدان بزرگ و یکی از بنیانگذاران محاسبات کوانتومی در یکی از سخنرانیهایش به وضوح گفته: « با اطمینان می‌توانم بگویم که هیچ‌کس مکانیک کوانتومی را نمی‌فهمد». این اظهار نظر هنوز هم طرفداران زیادی دارد. فیزیک کوانتومی اغلب به شهودی نبودن و غیرقابل درک متهم می‌شود، ویژگی‌هایی که فیزیکدانان برای ادعای اقتدار خود در حوزه کوانتومی از آن استقبال می‌کنند. فیلسوفان علم تلاش می کنند تا دریابند چگونه مفاهیم کلاسیک واقعیت به تدریج از بین رفته و فرهنگ عامه به آن شکلی دوباره می دهند. فیزیک کوانتومی با توصیف بنیادی‌ترین سطح طبیعت، به عنوان اوج علوم طبیعی به تصویر کشیده می‌شود. در پایان به یکی از بیانات ران فولمن، فیزیکدان دانشگاه بن گوریون اشاره می شود، او می گوید: «نظریه کوانتومی شامل مجموعه‌ای از قوانین بسیار عجیب است و عجیب بودن آن منجر به فناوری انقلابی کوانتومی با قابلیت‌های بسیار متفاوت از آنچه ما به آن عادت کرده‌ایم، خواهد شد.»

:Abstract

Due primarily to technological advances over the last decade, quantum research has become a key priority area for science and technology policy all over the world. With this manifesto, we wish to prevent quantum technology from running into fiascos of implementation at the interface of science and society. To this end, we identify key stumbling blocks and propose recommendations.

این مقاله را به طور کامل می توانید در لینک زیر مطالعه کنید.

Quantum Technologies and Society: Towards a Different Spin | SpringerLink

منتشر شده در دسته‌بندی نشده

اولین باشید که نظر می دهید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *